Miért zár be Jászfényszarun szinte minden bolt?

Miért zár be Jászfényszarun szinte minden bolt?

Sokaknak már ismeretes, hogy 2016-ban ismét bővül a DAJKÓKER Jászfényszarun a szépség és divattermékek mellett egy új fehérnemű boltrésszel. Ennek kapcsán többen kérdezték, hogy miért bővítünk itt Jászfényszarun, mikor itt minden bezár. Sokszor hangzik el a kérdés, hogy itt miért nem marad meg semmi, vagy miért csak vegetál?

Most elárulom a titkot, hogy ez miért van

Ennek nagyon sok oka van, de a legfőbb ok a második világháborúval kezdődött, majd az államosításokkal folytatódott. (Az utóbbiból nagyszüleim vasboltjának is volt része 1952-ben.) Tehát a fő okok egyike, hogy a második világháború alatt sajnálatos módon elhurcolt, elmenekült zsidóság kereskedései megszűntek, majd az újra nyílt magánkereskedésekre jött az államosítás. Ezek üzemeltetését a szövetkezetek vették át. Az állami monopólium alatt lévő szövetkezetek által üzemeltetett boltok maradtak és kialakult néhány szövetkezeti boltból álló „alapvető” ellátás. DE! Az itt élő embereknek megvolt az igényük azokra a termékekre is, amit csak Jászberényben, Hatvanban, vagy más nagyvárosokban tudtak beszerezni és természetessé vált, hogy az alapvető dolgok kivételével mindenért el kell utazni, mert „semmi” sincs helyben.

„Megyek a heti piacra a patikába…”

Így szép lassan beivódott generációról, generációra, hogy vásárlás=utazás más városba. A magánkereskedések a hetvenes években kezdtek újra éledezni Magyarországon és a kurrensebb dolgokat a dollár boltok kezdték kínálni főleg Budapesten. Ebből az éledezésből hiába akarták kivenni a részüket Jászfényszarun a kereskedők, mert már ekkor is közel harminc éve eljártak az emberek. Ehhez jött a motorizációs fejlődés eredményeként, hogy idővel már egyre több családnak volt autója, ami tovább egyszerűsítette az elutazást, ezzel növelve a szakadékot a helyi vásárlói kultúra helyzetének teljes kilátástalansága felé.

Akkor mi miért bővítünk új fehérnemű boltrésszel?

1. Mert célunk egy emberközpontú helyi vásárlói kultúra megteremtése a szépség, divat, ajándék és szezonális termék szükségletek minél magasabb szintű helyben történő kielégítése érdekében.
2. A zokni, harisnya fehérnemű szükséglet, csak eredeti Kínai műanyag palackból készült termékekkel megoldott helyben.
3. Ha nem bővítünk, be kell zárnunk és tovább kell állnunk, mert nem tudjuk biztosítani a fennmaradás szükségleteit.

„Amikor a mester készen áll, megjelennek a tanítványok!” Avagy a bezárások további okai:

Az nem jelenti azt, hogy ha bevezetünk egy új termékkört, ha iránytűként fedünk le egy piaci rést, az úgy is marad. Számolni kell azzal, hogy sikerünk láttán hirtelen mindenki rádöbben arra, hogy azt kell csinálni, amit mi. Valamint azzal is kell számolni, hogy a csökkenő lakosság olykor egy profilon belül egy boltot is alig képes ellátni és az eredmény könnyen a két szék közé kerülés. Ilyen a versenyszféra! A baj a kizárólag anyagi érdekekkel vezérelt boltot nyitókkal, hogy nincs valódi céljuk. A bevétel az nem cél, hanem eredmény! Továbbá nincs küldetéstudatuk, tehát sokszor nem a segítségnyújtás, a szolgálat a motiváció, hanem elsősorban csak az elvakító javak reménye.

Nem elég kukorékolni tojást is kell tojni!

A másik megfigyelésem, hogy sajnos az új boltok nyitásával próbálkozókra is sokszor elég jellemző az, hogy nem vásárolnak helyben. Tehát ez a huszonkettes csapdája, mert amit elvárok abban nekem is illik példát mutatni.
Továbbá ugyanez érvényes arra is, hogy nem elég új üzletsorokról álmodni Jászfényszarun akkor, amikor a meglévőket is szinte csak lábujjhegyen koptatjuk, mert az újakat is be kell üzemelni és életben is kellene tartani. Egy példával szemléltetve: Ez olyan, mintha azért kampányolnánk, hogy környezettudatos, bio életet éljen mindenki és közben meg azon kapnának bennünket, hogy az árokba borogatjuk a szemetet!

Hogyan lehet ezen változtatni?

Azoknak, akik boltot nyitnak: Fel kell tárni, hogy mit akarnak, mi az életcéljuk, amit akarnak az-e a küldetésük! Először is kérdezzék meg maguktól, hogy akkor is ezt csinálnák, ha megtudnák, hogy már csak egy évük van hátra, akkor is ezt csinálnák, ha nyernének a lottón és egy darabig akár ingyen is csinálnák? Mostantól akik boltot akarnak nyitni hajlandóak lennének élelmiszeren kívül helyben többet vásárolni, azaz hajlandóak-e azt csinálni, amire viszonzásul vágynak? Hajlandóak-e életforma szerűen, akár heti 168 órát dolgozni egy vállalkozáson? Ha a válasz mindenre igen, akkor meg kell keresni a piaci réseket és kockáztatni kell, de előtte alaposan kutatni, majd tervezni, mert az irány fontosabb, mint a sebesség. Hiába tudok gyorsan futni, ha rossz irányba futok! Ha ez megvan, akkor hozzáadott értéket kell adni, olyat és úgy kell adni, amivel segítségére, lehetünk a környezetünknek, majd virágozni és prosperálni. Végül merni kell különbözni, mert az eredeti festmény mindig értékesebb, mint a másolat!

Azoknak, akik vásárolni akarnak: Igazi, példamutató lokálpatriótaként meg kell adni legalább az esélyt a helyi, családi kiskereskedőknek és nem azt kell megfogadni, hogy mindent helyben vásárolok, hanem azt, hogy legalább negyedévente, félévente, vagy évente egyszer élelmiszeren kívül mást is helyben vásárolok. Nem kell látni a toronyház lépcsőjének összes fokát ahhoz, hogy felérjünk. Elég csak mindig azt a néhányat, ami előttünk van és szép sorban egyesével fentebb lépnünk, mert így is a csúcsra érünk!

Ennyi a történet!

Adj több esélyt a helyi családi vállalkozásoknak és adj egy esélyt a hamarosan Jászfényszarun megnyíló új fehérnemű boltrészünknek. Gyere és nézz be hozzánk, ha nem vásárolsz, akkor is szívesen látunk!

Hozzászólások